Något som rörde sig i min 18-åriga hjärna

2012-01-25 @ 22:54:20
Jag blev nyss inspirerad av en kompis att åter igen ha en kategori i bloggen som heter "betänkansvärt". I min förra blogg skrev jag ofta om mina tankar under denna kategori och jag surfade nu in på den för att se vad som egentligen rörde sig i min hjärna för sisådär tre år sedan. Det var intressant att läsa och eftersom jag har tänkt att ta bort min gamla blogg, ska jag kopiera in några av de inlägg som känns värda att bevara =)
Here we go!

BETYDELSEN AV ATT VARA GUL, GRÖN ELLER BLÅ
Publicerat 2009-01-19


"Seriöst. Nu är jag trött på det här. Jag måste skriva ner allt. Detta har gnott i min hjärna så fetelänge.
Jag är så förbannat jävla trött på uttrycket "vi & dem" i vårt land. Nästan varje dag, eller verkligen minst varje vecka, så hör jag skitsnack om svenskar! Alltså. Förut brukade vi försöka bekämpa rasismen mot de nya svenskar som kommer hit, men nu, vart är vi påväg egentligen? Visst finns det många svenska dumhuvuden som är rasister men nu vill jag prata om det omvända. Det är nästan så det är lite varning på det alltså.
Svenskar förväntas behandla invandrare, de nya svenskarna, utlänningar (ja, ni vet vad jag menar) precis som alla andra i landet. Missta mig inte nu, det tycker verkligen jag med, för alla människor är värda lika mycket, oavsett ålder, kön, ursprung, trosuppfattning osv.  MEN borde inte då de som kommer till Sverige ha lite respekt tillbaka?! Detta gäller naturligtvis inte alla som kommer nya till Sverige, men jag skulle vilja säga att det är väldigt många.
Det är typ som att det har blivit status i vårt land att ha ett annat ursprung? Alltså seriöst, vi alla är väl människor, vi är ju inte från olika planeter direkt.
En svensk kan inte ens vara stolt över sitt land längre utan att bli kallad rasist. Någon som däremot har ett annat ursprung, den kan utan problem gå runt med flaggor, kläder prydda med text på deras språk, prata skit på sitt språk om andra osvosv.
Hela tiden hör man saker som "ah, ni svenskar är si & så", det kan vara saker som att vi är tråkiga, vi är snåla, vi har fula kroppar, vi är h* och k..* runt, våra föräldrar låter oss göra precis vad vi vill & det är ju heeelt sjuk. Det senaste idag var när jag hörde ett par tjejer prata om svenskar på bussen. De själva hade utländsk härkomst & de sa att "skillnaden mellan OSS blattar & svenskar är att vi skulle aldrig göra så, vi skulle aldrig få sova över med vår pojkvän & inte ens våga fråga o BLABLABLA" jag orkade inte ens lyssna på skiten.
Om folk visste ett skit om hur jag & min familj är. Jag hatar när man pratar i allmänna termer. Det är som att jag skulle säga "blattar är blablabla..." precis som att alla är likdana för att man kommer från samma land. Min mamma är för det första väldigt sträng & beter sig absolut inte som en "svennemamma" (om nu ens kan kalla någon så) & min familj är verkligen inte snål eller tråkig o allt vad man brukar få höra. Herregud. Tror folk på allvar att humorn sitter i vilket LAND man kommer ifrån? Skärpning folk. Jag börjar tröttna. Vad spelar det egentligen för roll vilket land man kommer ifrån? Vi alla bor ju här i Sverige & de flesta är tom. födda här. Varför gå runt & snacka skit om varandra? Det viktigaste är hur man är som person, inte var man kommer ifrån.
Jag skulle kunna skriva en meter långt inlägg om det här, men då skulle jag få skrivkramp + att ingen skulle orka läsa (om ni ens orkat läsa ner hit). Jag har i alla fall fått ner det viktigaste jag ville säga & det kändes jävligt skönt."

Det var ganska kul för mig att läsa detta, då jag nästan glömt det. Visst kan jag hålla med mig själv till viss del, men jag tog i rätt rejält.
Fortsättning följer, haha. Nu ska jag se en film och sen är det natti natti som gäller!