Ta hand om dina naglar, del 2/8

2012-02-09 @ 18:22:32
Så har vi då kommit till det här med nagelbandsolja... Varför är det så viktigt nu då?

♥ Nagelbandsolja
Det positiva med nagelbandsolja är att den tillför fukt, vilket naglarna behöver - som jag nämnde i del 1. Oljan tillför inte bara nageln fukt, utan skyddar också nageln från att annan fukt tränger in.
Kort och gott så ska nagelbandsolja användas för att unvika att nageln blir uttorkad samt att hålla den flexibel.
Särskilt viktigt är det att använda nagelbandsolja om man har konstgjorda naglar eller använder mycket nagellack/nagellacksborttagning. Enkelt sagt skulle man kunna jämföra det med att du ständigt färgar håret men aldrig använder balsam. U get the point?
Nageloljan ska smörjas in vid nagelns rot där nageln bildas, så att den nagel som växer ut skickar ut mättade celler.
Använd oljan minst en gång om dagen, men gärna två gånger.
Och för det sista - det går inte lika bra att använda vanlig olivolja till exempel. Molekylerna i olivolja är för stora för att kunna tränga in i nageln.


Såklart använder jag mig av min leverantörs nagelbandsolja - Lemon Oil
Jag köpte in ett gäng för ett tag sedan som jag sålde, de gick åt direkt så jag ska nog beställa det igen :)